Kauppakeskus on liiketoiminnan keskittymä, jossa on useita erityyppisiä kauppa- ja palveluliikkeitä. Kauppakeskus on liiketoiminnallinen kokonaisuus, jolla on yhteinen johto ja markkinointi. Kokonaisuus muodostuu vähintään kymmenestä liikkeestä. Ostos- ja kauppakeskuksia rakennetaan keskusta-alueen ulkopuolelle, vaikkakin suurin osa kauppakeskuksista sijaitsee keskustassa tai sen läheisyydessä. Keskustaan rakennettuja kauppakeskuksia on etenkin suuremmissa kaupungeissa kuten Helsingissä ja Tampereella. Olennaista on, että asiakkaille on hyvin parkkitilaa ja ostoksille pääsee myös hyvin julkisilla ajoneuvoilla. Ostoskeskuksiin mennään viettämään aikaa, siellä voi harrastaa, käydä elokuvissa tai syödä ostosten teon lomassa. Mitä suuremmista ostoskeskuksista on kyse, sitä enemmän siellä on panostettu siihen, että asiakkaat viettävät siellä aikaa myös muuten kuin ostamalla tuotteita eri liikkeistä.

Suomen uusin kauppakeskus

Suomessa uusin suuri kauppakeskus, Redi, avattiin syyskuussa 2018 Helsingin Kalasatamaan. Redissä on 175 liikettä ja lukuisia ravintoloita ja kahviloita. Kauppakeskus haluaa erottua muista Suomen ja etenkin pääkaupunkiseudun kauppakeskuksista elämystarjonnallaan. Asiakkaille on tarjolla monenlaista aktiviteettiä kuten vapaalentotunneli, elämys- ja viihdekeskus, kiipeilyseinä ja viisi elokuvateatterisalia. Katolle on rakennettu kaikille avoin oleskelupuisto, joka on Esplanadin puiston kokoinen.

Ostoskeskus ei pelkästään ostoksia varten

Kauppakeskukset ovat nykyään myös matkakohteita. Esimerkiksi Tuurin Kyläkauppa on itsessään jo nähtävyys, jonne matkataan kauempaakin. Vetovoimaa paikalle on tuonut myös tosi-TV-sarja, joka siellä kuvattiin. Ostosmahdollisuuksien, ravintoloiden ja muiden palveluiden lisäksi siellä on myös hotelli yöpymistä varten, joten Tuuriin voi lähteä esimerkiksi viikonloppumatkalle.

Ostoskeskusten ongelmat

Ostos- ja kauppakeskukset tekevät tuotteiden ja palveluiden ostamisesta helppoa. Saman katon alta voi ostaa tuotteita lähes joka kategoriasta ja samalla käydä vaikka kampaajalla, elokuvissa tai kuntosalilla. Jos paikka sijaitsee keskusta-alueen ulkopuolella, voi sinne pääseminen kuitenkin olla hankalaa, etenkin jos ei ole autoa tai julkisilla matkustaminen ei onnistu. Tosin ostoskeskusten tarjonta tuntuu olevan kohdistettu nuorille ja työikäisille, jotka pääsevät hyvin liikkumaan ja joilla on rahaa kulutettavaksi. Erilaisten liikkeiden ja palvelujen keskittyminen keskusta-alueen ulkopuolella sijaitseviin kauppakeskuksiin aiheuttaa valitettavasti sen, että keskustat hiljenevät ja palvelut siirtyvät kauemmas. Varsinkin pienillä paikkakunnilla kivijalkaliikkeet häviävät ja keskustoissa tapahtuu autioitumista, kun ihmiset keskittävät tavaroiden ja palveluiden ostamisen isompiin ostos- ja kauppakeskuksiin.